5 redenen waarom je zou moeten
adverteren op social media (2023)

5 redenen waarom je zou moeten adverteren op social media (2023)

 

Wat is Social Media Advertising?

Om over te gaan tot de redenen waarom je zou moeten adverteren op social media, is het belangrijk om te weten wat social media precies is. Social media advertising is een vorm van digitale marketing die gebruik maakt van sociale netwerken zoals Facebook, Twitter en Instagram om betaalde advertenties te leveren aan uw doelgroep. Social media-advertenties zijn een snelle en effectieve manier om in contact te komen met uw consumenten en kunnen uw marketingcampagnes een boost te geven indien deze advertenties juist zijn opgesteld. 

 

Door gebruik te maken van verschillende gegevensbronnen kunnen adverteerders hun publiek hypertargeten en gepersonaliseerde inhoud leveren op basis van demografische gegevens en gebruikersgedrag. Social media advertenties zijn ook kosteneffectief, je krijgt veel resultaten voor een relatief lage kost.

 

Social advertising is een must wanneer je snel nieuwe doelmarkten wilt bereiken. Steeds meer bedrijven – waaronder ’s werelds best presterende merken – maken gebruik van social media-advertenties om hun bedrijf te laten groeien en nieuwe consumenten te bereiken. Om de concurrentie bij te houden, is het belangrijk om ook op deze trein te springen en zo snel mogelijk te beginnen adverteren op social media.

Grafiek over het aantal bedrijven met meer dan 100 werknemers in de VS die adverteren op sociale media in percentage

Van het vergroten van uw bereik en zichtbaarheid tot het realiseren van uw doelen, dit bericht behandelt vijf redenen waarom je zou investeren in social media reclame en waarom ook grote bedrijven dit doen.

    Nu, deze voordelen kunnen worden gebruikt om een aantal marketing-en reclame-strategieën te beschrijven, maar in deze post gaan we dieper in op elk voordeel en kijken we waarom deze voordelen ook voor uw bedrijf van groot belang zijn.

    Ben je na het lezen van deze blog nog niet zeker of adverteren op social media wel iets voor jou is? Of weet je niet goed waar te beginnen? Dan is de hulp van een freelance online marketeer misschien iets voor jou?

     

    5 redenen waarom je best adverteert op social media

    1. Bereik nieuwe klanten

    Of je nu overweegt om advertenties te plaatsen op Facebook, Instagram, Twitter, Pinterest, LinkedIn, TikTok of Snapchat, social media advertising stelt je in staat om nieuwe mensen te bereiken en te verbinden die baat kunnen hebben bij je product of diensten.

     

    In tegenstelling tot advertenties in zoekmachines op basis van intenties en meestal trefwoorden, zijn advertenties in sociale media gericht op gebruikers op basis van hun interesses, gedrag en andere demografische gegevens. Dit geeft ons het voordeel dat we onze merken aan nieuwe gebruikers kunnen voorstellen op basis van targeting en hoe onze aanbiedingen aansluiten bij die interesses en gedragingen. Mensen weten misschien niet eens van je merk of dat je producten of diensten bestaan en door het zien van je advertentie, kunnen deze potentiële klanten zich de behoefte aan je product/dienst realiseren.

     

    Foto over nieuwe klanten bereiken

     

    2. Lage instapkosten

    Vergeleken met traditionele reclame zijn de kosten aanzienlijk lager en als je slechts een klein budget hebt, kun je toch meedoen aan de veiling en succes vinden. Natuurlijk, hoe meer je te besteden hebt voor advertenties, hoe sneller je kunt leren wat werkt en wat niet, prestaties optimaliseren, meer variabelen testen en meer van je doelen bereiken, zoals websiteverkeer, inschrijvingen en verkoop.

     

    De meeste sociale platforms zijn in lijn met de kosten, maar vanuit onze ervaring hebben we lagere kosten gezien van ongeveer $ 0,13 per klik op Pinterest, waardoor het een uitstekend platform is om goedkope campagnes uit te voeren, vooral om nieuw goedkoop verkeer naar je website te sturen voor retargeting. Aan de andere kant van de kosten heeft LinkedIn de neiging duurder te zijn, maar als je bedrijf de behoeften van zijn zakelijke gemeenschap kan vervullen door middel van advertenties en als je doelgroep en budget aan de grotere kant zijn, kun je daar veel succes zien voor de investering.

     

    In deze blog ontdek je hoeveel online marketing kost: 5 soorten online marketing en wat ze kosten in 2023.

    Grafiek over de gemiddelde prijs per klik per platform

    3. Inzicht krijgen in het publiek

    Hoe meer targetingopties beschikbaar zijn voor ons als adverteerders, hoe meer testen we kunnen doen, en vervolgens ingebouwde tools van sociale platforms kunnen gebruiken om inzicht te krijgen in de verdeling in ons publiek en hoe deze verband houden met prestaties. Bijvoorbeeld, Facebook breakdown reporting kan details delen over leeftijdsgroepen, geslachten, land, regio, apparaten die ze gebruiken, en meer. Door deze uitsplitsingen te koppelen aan je verschillende doelgroepen en de respectieve prestatiecijfers kun je beter begrijpen welke segmenten van doelgroepen interacteren met je advertenties en kun je deze lessen toepassen om de targeting van je advertentieset bij te werken en die te gebruiken om je campagnes te optimaliseren.

     

    Een andere manier om aanvullende publieksinformatie te verkrijgen is om Audience Insights binnen Facebook Ads Manager te bekijken. Hier kun je de leeftijd en het geslacht van een bepaald publiek, de relatiestatus, het opleidingsniveau, de functie, de locatie, de apparaatactiviteit en nog veel meer bekijken. Deze tool was een paar jaar geleden meer gedetailleerd, voordat aanvullende inzichten werden verwijderd toen Facebook enkele wijzigingen moest aanbrengen in de opties voor doelgroepgerichtheid omwille van de privacy en transparantie van gebruikers. Hoewel het beperkt is in inzicht, kan het tot op zekere hoogte nuttig zijn.

    Screenshot over hoe je doelgroepen moet onderzoeken op facebook in de statistieken

    Een andere manier om een beter inzicht te krijgen in je publiek en hun voorkeuren zijn om Instagram Stories Ads te draaien met pollingstickers. Hiermee kun je een beter inzicht krijgen in product- of dienstvoorkeuren, ze kunnen je helpen inzichten te verzamelen voor toekomstige productontwikkeling en campagnes, ze kunnen je helpen een doelpubliek pijnpunten te begrijpen die je kunt oplossen, ze kunnen helpen gesprekken te starten rond je merk en campagnes, ze zullen de betrokkenheid van het publiek vergroten, en ze zullen je advertentiebetrokkenheid publieksgrootte vergroten voor retargeting.

     

    Door gebruik te maken van rapportage, doelgroepinzichten en advertentieplaatsingspecifieke functies kun je waardevolle inzichten verwerven over wie je het best kunt bereiken in de verschillende fasen van de trechter en je berichtgeving daarop afstemmen. Bovendien kan je je doelgroepgerelateerde lessen toepassen op andere platforms om tijd en geld te besparen.

     

    4. Breed scala aan formaten

    Hoewel elk sociaal platform zijn eigen advertentiespecificaties, plaatsingen en formaten heeft, zijn er enkele gemeenschappelijke noemers voor alle platforms. Het mooie van social media advertising is dat er creatieve vrijheid is en eindeloze tactieken en opties om je merk te laten zien in het licht dat je wilt. Van statische afbeeldingen tot video-inhoud, van horizontale en verticale rechthoekige formaten tot vierkante. 

     

    Gebruik elk beetje van de advertentieruimte om je advertentie te vergroten op een scherm, zodat de gebruiker zich richt op u. Zo beperkt het afleiding van andere advertenties en inhoud. Een formaat dat we snel organisch en vervolgens met betaalde advertenties op verschillende platforms hebben zien ontstaan, is het Stories-formaat, dat nu organisch en in de meeste gevallen ook als advertentieplaatsing te vinden is op Facebook, Instagram, Snapchat, Tik Tok en sinds kort ook op Twitter en LinkedIn.

     

    Foto over een story ad op Instagram van het modemerk Dior

    Als je video’s gebruiken om je producten, gebruikte diensten en je merkverhaal te laten zien, doe dat dan. Het kan helpen om een beeld over je product en/of diensten te vormen en het kan je merk tot leven brengen. Wanneer je video gebruikt, zorg er dan ook voor dat je de gebruiker in de eerste paar seconden boeit door je merk te laten zien en ervoor te zorgen dat je verhaal snel, to the point en bruikbaar is. Wanneer je geen video-inhoud hebt, gebruik dan statische afbeeldingen en pas één van de gratis sjablonen en speciale effecten van Facebook toe met behulp van de Video Creation Kit in het advertentieniveau van Ads Manager. Als je creatives nodig hebt voor andere platforms, bekijk dan sites met rechtenvrije stockbeelden en video’s totdat je in staat bent je eigen creaties te maken.

     

    5. Bereik meer doelen

    Tot slot, of je nu op zoek bent naar manieren om betrokkenheid te stimuleren, websiteverkeer, app-gebruik of e-commerceverkoop te verhogen, je kunt deze en meer bereiken door middel van reclame op sociale media. Sociale media biedt je bedrijf veel meer zichtbaarheid online dan organische berichten alleen.

     

    Foto van een roos om doelen te beschrijven

     

    Afhankelijk van waar in de trechter je doelgroep zich bevindt, kan je het juiste campagnetype selecteren met betrekking tot je doel in dat stadium en je gebruikers door de trechter en naar conversie begeleiden. Met conversie campagnes kun je aangeven wat de conversie is en vervolgens het platform vertellen voor welke gebeurtenis je een bepaalde advertentieset wilt optimaliseren. Wil je dat meer mensen aan het winkelwagentje toevoegen? Selecteer dat als de gebeurtenis waarvoor je wilt optimaliseren. Wil je optimaliseren voor meer aankopen? Kies dezelfde optimaliseringsaanpak en zorg ervoor dat je advertentiecopy zo is afgestemd dat het deze mensen aanspreekt in hun fase van de trechter en duidelijk is in het doel, zodat gebruikers “Nu winkelen” in dit specifieke voorbeeld.

     

    Ben je zelf niet helemaal zeker of dit nu wel echt iets voor jou is? Heb je iemand nodig die je hierbij helpt of de advertenties voor jou maakt? ELA! kan hierbij helpen! Neem gerust contact op.

     

    Doe je alles liever zelf? Hier is een blog over online marketing en hoe je er resultaat uit haalt.